ایلان ماسک شهر مریخی می‌سازد؟  -راهبرد معاصر

ایلان ماسک شهر مریخی می‌سازد؟  

مدیر عامل اسپیس‌ایکس تصریح کرد که هیچ دستورالعملی برای کار بر روی تاسیس یک شهر مریخی صادر نشده است.
تاریخ انتشار: ۲۳:۱۱ - ۲۴ تير ۱۴۰۳ - 2024 July 14
کد خبر: ۲۵۰۰۱۳

به گزارش راهبرد معاصر؛ ایلان ماسک گزارش اخیر روزنامه نیویورک تایمز مبنی بر اینکه اسپرم خود را داوطلبانه برای کمک به کاشت یک کلونی انسانی در مریخ به کار گرفته است، قاطعانه رد کرده است.

مقاله نیویورک تایمز به تاریخ ۱۱ ژوئیه حاکی از آن بود که ماسک به شکل محتاطانه و غیر رسمی به تیم خود دستور داده تا برنامه‌ریزی برای احداث یک زیستگاه فرازمینی را که قادر به مقاومت در برابر محیط متخاصم مریخ باشد، آغاز کنند.

بر اساس این گزارش، تیم ماسک در حال بررسی جنبه‌های مختلف استعمار مریخ است. یک گروه بر روی توسعه «زیستگاه‌های گنبدی کوچک» با استفاده از مواد مناسب برای شرایط مریخ متمرکز شده است و تیم دیگری در حال کار بر روی طراحی لباس‌های فضایی است که بتواند آب و هوای یخ‌بندان مریخ را تحمل کند، جایی که جو از ۹۵ درصد کربن دی اکسید و فقط ۰.۱۳ درصد اکسیژن تشکیل شده است.

همچنین تیم سومی در حال بررسی امکان‌پذیری تولید مثل انسان در مریخ است که شامل شناخت و درک چالش‌های تولید مثل انسان در چنین محیطی است.

نیویورک تایمز در این گزارش به دو منبع آگاه استناد کرد که ادعا کرده‌اند ایلان ماسک داوطلبانه اسپرم خود را برای کمک به راه‌اندازی یک کلونی انسانی اهدا کرده است.

با این حال، ماسک این ادعا‌ها را رد کرده است. وی در پاسخ به این مقاله اظهار داشت: من اسپرم خود را داوطلبانه اهدا نکرده‌ام.

او همچنین تصریح کرد: هیچکس در اسپیس‌ایکس برای کار روی شهر مریخی گمارده نشده است. وقتی مردم این کار را درخواست کرده‌اند، من همیشه گفته‌ام که باید ابتدا روی رسیدن به آن [مریخ]تمرکز کنیم.

با وجود انکار ماسک، این شایعه به سرعت در رسانه‌های خبری و اجتماعی پخش شد. این هیاهو تا حدودی ناشی از اظهارات قبلی ماسک در مورد جاه طلبی او برای ایجاد شهری با جمعیت یک میلیون نفر در مریخ تا سال ۲۰۵۰ است.

چالش‌های تولید مثل در فضا

مفهوم تولید مثل انسان در فضا چالش‌های مهمی را به همراه دارد. آدام واتکینز دانشیار زیست‌شناسی تولیدمثل در دانشگاه ناتینگهام می‌گوید: مطالعات نشان داده است که می‌توانید اسپرم‌های منجمد شده را مانند قهوه خشک شده به شکل مؤثری به فضا بفرستید.

او توضیح داد که لقاح آزمایشگاهی (IVF) را می‌توان با این اسپرم‌ها و تخمک‌ها انجام داد و جنین‌ها را به بانوانی که قبلاً به مریخ رفته‌اند، منتقل کرد.

با این حال، عوارض و خطرات مرتبط با تولید مثل در فضا بسیار زیاد است. دکتر کریس لنهارت که تحقیقات ناسا درباره سیستم‌های پزشکی برای اکتشاف اعماق فضا را رهبری می‌کند، خاطرنشان کرد: ما حتی نمی‌دانیم که آیا ممکن است فردی در فضا باردار شود یا نه.

بدن انسان در فضا با شرایط سختی مواجه است که ناشی از کاهش گرانش و تشعشعات زیاد است. چنین شرایطی می‌تواند برای رشد جنین مضر باشد.

علاوه بر این، گرانش مریخ که تنها ۳۸ درصد گرانش زمین است، می‌تواند بر بارداری به روش‌های ناشناخته‌ای تأثیر بگذارد. اثرات دراز مدت کاهش گرانش بر تولید مثل و رشد انسان هنوز تا حد زیادی ناشناخته و در حد حدس و گمان است.

شرکت اسپیس‌بورن یونایتد (SpaceBorn United)، شرکتی که به تحقیق درباره لقاح مصنوعی در فضا می‌پردازد نیز در حال بررسی این چالش‌هاست. آنها قصد دارند آزمایش‌های لقاح مصنوعی فضایی را روی جنین موش و در نهایت جنین انسان انجام دهند.

دیوید کالن استاد بیوتکنولوژی فضایی در دانشگاه کرانفیلد که با شرکت اسپیس‌بورن یونایتد کار می‌کند، می‌گوید: وقتی به آنچه برای ما نیاز است تا گونه‌ای خارج از سیاره باشیم، نگاه می‌کنیم، به یکی از ناشناخته‌های واقعاً بزرگ برمی‌خوریم.

اقتصاد در مریخ

علاوه بر چالش‌های فنی و بیولوژیکی استعمار مریخ، ایلان ماسک در مورد سیستم اقتصادی جامعه مریخی آینده نیز گمانه‌زنی کرده است. او اشاره کرد که بیت‌کوین به طور بالقوه می‌تواند به عنوان نوعی ارز در مریخ عمل کند.

البته گفته می‌شود، ماسک در یک جلسه در ماه ژانویه سال جاری این ایده را به دلیل زمان طولانی تراکنش مرتبط با بیت‌کوین رد کرده است.

ماسک گفت: استفاده از نوعی ارز دیجیتال در مریخ منطقی است، اما شما نمی‌توانید از بیت‌کوین استفاده کنید، چرا که انجام تراکنش با آن بسیار طولانی است.

با این حال ماسک پس از بررسی بیشتر اذعان کرد که با توجه به زمان نسبتا کوتاه سفر نور بین زمین و مریخ، ممکن است این کار امکان‌پذیر باشد. زمین حدود هشت دقیقه نوری از خورشید فاصله دارد، در حالی که مریخ تقریباً دوازده دقیقه نوری با خورشید فاصله دارد.

وی در پایان گفت: شاید بتوانید تا حدی از بیت‌کوین استفاده کنید، اما استفاده زیاد از آن در مریخ دشوار خواهد بود./ ایسنا

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار